close
تبلیغات در اینترنت
انسان در نهج البلاغه (1)
چهارشنبه 30 آبان 1397
تاریخ امروز :

تدبر در قرآن آیه قرآن

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1387 دریافت رایگان نرم افزار جامع پیرامون ولایت فقیه مطالعه بیشتر

جمعه 04 اردیبهشت 1394 بایسته های اعتقادی (امامت) در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

جمعه 07 فروردین 1394 بایسته های اخلاقی در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

جمعه 10 تیر 1390 مديريت و اخلاق مديران در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

چهارشنبه 11 خرداد 1390 امامت حضرت علی در آئینه سنت مطالعه بیشتر

یکشنبه 08 خرداد 1390 جلوه های بلاغت در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

سه شنبه 20 اردیبهشت 1390 سيماي امام علي(ع) در مثنوي معنوي مطالعه بیشتر

دانشنامه ی امام علی (ع)

معرفی برترین پایگاه های مجازی اهل بیت (س)

ذکر ایام هفته

موضوعات

  • انسان در نهج البلاغه (1)

    نظرات:

     

     الف:طرح رسول :

    دین طرحی است که رسول خدا برای انسان ها ازمحبوب  به ارمغان آورده است . و با روش و سنتی روشن آنرا ارائه داده است .  پرسشی که مطرح است این است که کلیت این طرح چیست ؟ و از کجا شروع می شود ؟

    آیا دین صرفا مجموعه ای از بایدها و نبایدها است ؟ همچون امر و نهی پدران  به فرزندانشان و ارتشیان به سربازان؟ یا اینکه مجموعه ای از توصیه ها و نصیحت های اخلاقی و عاطفی است؟ اگر چنین است پس مسلمانت به زمزم شوید و هندو بسوزانت . به هیچ چیز کاری نداشته باش و هر کاری دوست داری بکن و هرزگاهی روزهای یک شنبه را فراموش نکن ؟یعنی آنچه پیرزن ها می گویند و آنچه دیگران آن را افیون توده ها می خوانند؟!

    آیا رسول از روز اول با تهدید وارد می شود یا راه تشویق را پیش می گیرد و بهشت را وعده می دهد و یا به تلقین و ذکر و تسبیح بسنده می کند و یا با روش دیگری ؟  بی شک طرح رسول با این نگاه های عاطفی و دستوری متفاوت و بالاترآنکه  مخالف است و حتی چنین تحلیلی را ازدین بر نمی تابد که گفته شود اسلام محمدی مجموعه "اخلاق "و "عقائد" و "احکام "است .  که رسول طرحی فراتر در این عالم در افکنده است که هم فراگیر است و به ابعاد انسان و همه نیازهای او توجه دارد و هم از انسجام درونی و هماهنگی پخته ای برخوردارست و  تا بی نهایت را جلو روی انسان می گشاید .طرح اسلام محمدی(ص) از معرفت شروع می شود و در قلب جا می گیرد و با دل ها پیوند می خورد و جوارح و اعضاء انسان را به حرکت وا می دارد و مثلث "معارف " ، " عقائد " و " نظامات " را تشکیل می دهد . رسول با آزادی و طرح سؤال ، فکر انسان ها را به کار می گیرد و  از آنها می خواهد که با تعقل و سنجش همراه شوند و به شناخت ها  و شهود ها برسند . آنگاه خیرها و خوبی ها  و بهترین را انتخاب کنند و به این خوبی ها عشق بورزند و آنها را با قلب خود پیوند بزنند و عقائد خود را شکل دهند و بر اساس این شناخت و عقیده و این شهود و عشق و محبت ، اقدام کنند و به اطاعت و تقوی گردن نهند و حرکت های خود را نظام مند کنند و حوزه های مختلف زندگی فردی و جمعی ؛ معرفتی ، تربیتی و اخلاقی ، و  اجتماعی و حکومتی و سیاسی و اقتصادی ، خود را سامان دهند .

     

    در این نگاه ، شناخت های برخاسته از تفکر و تعقل با احساس و عشق گره می خورد و به عمل تبدیل می شود و"اسلام "و"ایمان"و"تقوی" را شکل می دهد و در قالب خطی و هندسی آن اینگونه ترسیم می شود [1]

                                                                                      

    معارف مجموعه ی ازبیّنات و روشنگری ها وحکمت ها و موعظه هایست که رسول خدا (ص) برای انسان ها  تبین  می کند و زمینه انتخاب آنها را فراهم می نماید که مهمترین آنها به ترتیب  اولویت عبارتند از : 1 انسان شناسی       2   خداشناسی       3 هستی شناسی      4 - معاد شناسی           5 رسالت      6 امامت  7 شناخت دنیا

    ب: نقش امام بعد از رسول 

    امام تداوم دهنده رسول و علی(ع) نفس نبی به طور مشخص رسالتش در راستای تبین و بیان و اجرای دین رسول و طرح او خلاصه می شود . تنها اوست که می تواند براجرای دقیق آن نظارت کند و از آنچه رسول عرضه داشته ، حفاظت و نگه داری و پاسداری نماید و روش او نیز همان روش رسول است . به همین جهت است که خود امام می فرماید : أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي قَدْ بَثَثْتُ لَكُمُ الْمَوَاعِظَ الَّتِي وَعَظَ الْأَنْبِيَاءُ بِهَا أُمَمَهُمْ وَ أَدَّيْتُ إِلَيْكُمْ مَا أَدَّتِ الْأَوْصِيَاءُ إِلَى مَنْ بَعْدَهُم‏[2] ْ

    و با همین نگاه خطبه می خواند و نامه می نویسد و حکمت می گوید. که بخشی از این مجموعه را سید رضی که ستاره درخشان علم و ادب و سیاست و وارستگی و آزاده گی عصر خویش هست در کتابی تحت عنوان نهج البلاغه گرد آوری کرده است .که در آن کمتر از احکام و امور تعبدی سخن به میان آمده است و جهتش نیز روشن است که جامعه علی در زمان این سخنان جامعه ای قهقرائی و جاهلی است ؛ جاهلیت ثانی و جاهلیت مدرن در قالب تمدن و تدین در تار و پود مسلمین نفوذ کرده است ؛ چنانچه خود حضرت  به این جاهلیت اشاره دارند و می فرماید :  شما بعد از هجرت از جهت فکری به سطح بادیه نشینی برگشتید و بعد از موالات و عهده داری و مسئولیت پذیری همراه عشق و محبت احزابی شدید متفرق و معاند و رقیب .  علقه و پیوند تان به اسلام تنها به اسم و ظاهر آن خلاصه می شود[3] .از عشق و عقیده و ایمان تنها اسم آن را می شناسید از آتش جهنم می گویید ولی اهل آتش شدن را عیب نمی دانید گویا قصد جدی شما وارونه و واژگون کردن اسلام است و بس !!

     


    [1]  - امام صادق (ع) می فرماید :وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً شَرَحَ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَإِذَا أَعْطَاهُ ذَلِكَ أَنْطَقَ لِسَانَهُ بِالْحَقِّ وَ عَقَدَ قَلْبَهُ عَلَيْهِ فَعَمِلَ....   

     

    [2] - خطبه 182

    [3] خطبه192

    همچنین مطالبی با این موضوع را مطالعه نمایید

    • بایسته های اعتقادی (امامت) در نهج البلاغه
    • بایسته های اخلاقی در نهج البلاغه
    • مديريت و اخلاق مديران در نهج البلاغه
    • جلوه های بلاغت در نهج البلاغه
    • خطوط كلى سياست (اصول ايجابى) از دیدگاه امام علی (ع)
    • آفات سیاست در نهج البلاغه

درباره ما