loading...
امیرالمومنین اسدلله الغالب علی(ع)
هادی فرهنگ دوست بازدید : 171 چهارشنبه 1388/04/03 نظرات (0)

 

معرفت مقدم بر عبادت است و زیر ساخت آن محسوب می شود. امتیاز عبادت به معرفت است .از مهمترین ضرورت های معرفتی، معرفت ولایت می باشد . شناخت ابعاد مختلف وجود زهرای اطهر (س) بسیار حائز اهمیت است . اطلاعات ما شیعیان از زندگی این بزرگواران تنها به چند روزِ منتهی به شهادت ایشان خلاصه می شود. از امام حسین (ع) نیز ازهمان ده روز پایانی زندگی ایشان که منجر به شهادتشان شده  مطلع هستیم و این کافی نیست .اینکه این الگو های زندگی ما در سایر ابعاد و دیگر برهه های زندگی چه می کرده اند و سخنان و اندرز های آنها چه بوده ،معمولا مورد غفلت واقع شده و کمتر به آن پرداخته می شود.

پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص)قرآن را به عنوان قانون اساسی وپیام الهی که حاوی  خطوط کلی اسلام است براي بشريت به ارمغان آورده و لذا در قرآن جزئیات احکام بیان نشده و در این گونه امور ارجاع به سنت رسول اکرم (ص) داده شده است. می فرماید :« یاایُّهَا الّذینَ امَنوا اَطیعوُا الله وَ اَطیعوُا الرَّسوُلَ وَ اُولِی الاَمرِ مِنکُم - النساء/59 »:ای مؤمنان، از خدا و رسول و اولی الامر که امامان معصوم (ع) را شامل می شود- پیروی کنید. یا جای دیگرفرمود :«ما آتاکُمُ الرَّسولُ فَخُذوُهُ وَ ما نَهاکُم عَنهُ فَانتَهوُا - الحشر/7»: آنچه پیامبر (ص) از دستورات برای شما آورده اطاعت کنید و از هر چه را او نهی می کنددست بکشید. یا می فرماید:« مَن یُطِعِ الرَّسولَ فَقَداَطاعَ الله- النساء/18 »: هر که از رسول خدا (ص) اطاعت کند در حقیقت از خدا اطاعت کرده است .بدین صورت قرآن کریم در امور جزئی ما را به پیروی از دستورات و سیره رسول اکرم (ص) رهنمون شده است . پیامبر (ص) در طول رسالت بیست وسه ساله خویش امت را طوری تربیت کرده بود که عاشقانه برای احیای حق و در راه دین خدا می جنگیدند و سختی ها و مرارت های جهاد و شهادت و هجرت از دیارشان را به جان می خریدند.اما یک  دغدغه بزرگ، پیامبر (ص) را همواره مشغول می داشت و آن  اینکه این امت بعد از او نباید بدون سرپرست به حال خود رها شوند و جا انداختن خلیفه و  امام و جانشین رسالت برای  امت از دل مشغولیهای ایشان بود. لذا به بهانه های مختلف از علی (ع) به عنوان جانشین و وزیر و خلیفه خود نام می برد که نقطه اوج آن حجه الوداع و روز غدیر خم است که خطبه مفصلی در فضیلت علی (ع) و  اهمیت ولایت ایشان بیان فرموده است. همچنین حدیث منقول از رسول اکرم(ص) که معروف به حدیث ثقلین است و عارف وعامی و شیعه و سنی آن را نقل کرده اند  که: «انّی تارکٌ فیکُمُ الثَّقَلَین کِتابَ اللهِ وَ عِترَتی وَ اِنَّهُما لَن یَفتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلَیَّ الحَوض»: یعنی من دو چیز گرانبها که جداشدنی نیستند بین شما به ودیعت می گذارم و درحوض کوثر این دو با هم بر من وارد خواهند شد. معنی این جمله چیست؟  آیا جز این است که هر کس به یکی از این  دو اکتفا کند به خطا رفته است!؟

 در تاریخ اسلام زمان رحلت حضرت رسول(ص)  مصادف شد با حرکت سپاه اسلام برای جنگ با روم به فرماندهی اسامه .در آن زمان حضرت رسول(ص)  به همگان دستور داده بود که به فرماندهی اسامه 19 ساله در جنگ شرکت کنند، و هر کس از این جنگ سر باز زند مورد لعن قرار گرفت (لَعَنَ اللهُ مَن تَخَلَّفَ عَن جَیشِ اُسامَه ). اما برخی از صحابه علی رغم این دستور و از ترس آن که مبادا پیامبر (ص)رحلت کند و مسأله خلافت از دست برود،دستور را اجرا نکردند و در مدینه ماندند.

به هر حال غم بزرگ رحلت پیامبر (ص) پیش آمد و دراین حال و هوا که هنوز کفن و دفن پیامبر (ص)به پایان نرسیده  و سایه سنگین  این مصیبت در شهر حس می شد، سقیفه بنی ساعده تشکیل و علی رغم عهد روز غدیر ،خلیفه را تعیین کردند و کم کم بازمزمه « کَفانا کِتابُ الله » عترت را از قرآن جدا و به کناری نهادند. .عترت کنار گذاشته شد وا حادیث زیادی نیز ساخته شدبه این مضمون  که: چه نیاز است که خلیفه یا حاکم معصوم باشد و باید از ولی امر و حاکم -هر که باشد- حتی اگر فاسق باشد تبعیت کرد(وَ لَوکانَ فاسِقاً). از طرفی برای از بین رفتن و فراموشی احادیث نبوی، به بهانه اینکه نقل احادیث مراجعه به  قرآن را از سکه خواهند انداخت ،در یک مرحله تعداد چهار هزار حدیث را جمع آوری کرده وسوزاندند که اگر خط ولایت و حضور علی (ع) و فرزندان زهرا ( سلسله امامت ) نبودند، اثری از اسلام و سنت رسول باقی نمانده بود.

 با توجه به جو سازی ها و اینگونه اقدامات که آثار سنت حقیقی رسول اکرم (ص)را پاک می نمود،اندک زمانی بعد ،علی (ع)که به عنوان اعتراض با آنها بیعت نکرده بود ،مورد غضب واقع شده و با حمله به منزل ایشان و سوزاندن درب خانه ،آن فاجعه آفریده شد و حضرت زهرا (س) لطمه جسمی سختی در این ماجرا دیدند. پیامبر اکرم (ص) همواره دختر خود را به پاکی می ستود و مردم فراموش نکرده بودند که در مورد حضرت فاطمه( س) احادیث زیادی آمده از جمله اینکه« رضا و غضب فاطمه حاکی از رضا وغضب خداست. اگر کسی او را
برنجاند مرا رنجانده است ». در این جا رضایت یا عدم رضایت ایشان از خلافت می توانست نقش کلیدی ایفا کند تا مسلمانانی را که به دنبال حجت می گشتند، از سر گشتگی خارج سازد. لذا پس از آن حادثه و خطبه های غرّاي ایشان در مسجد و دفاع از مظلومیت علی (ع)،کار معارضان خلافت به مشکل برخورد. چرا که این نارضایتی ،مردم را به تردید می انداخت .

حضرت زهرا (س)به بستر بیماری افتاد و تا آخر نسبت به خلفا روی خوشی نشان نداد و به عنوان عدم رضایت، به  علی (ع) وصیت فرمود که: مرا شبانه دفن کن و کسی را مطلع نکن .نمی خواهم اینها در تشییع من حاضر شوند. امیر المومنین (ع )نیز همین کار را کرد و شبانه غسل و دفن و کفن نمود و قبر ایشان را ما بین چهل صورت قبر مخفی فرمود که این عدم رضایت با مخفی بودن قبر ایشان در تاریخ باقی مانده است.

به هر حال خط ولایت که شناخت آن با توجه به شرایط کنونی جهان از ضروریات  است ،در حفظ اسلام ناب محمدی (ص) نقش مهمی ایفا می کند. دفاع از اسلام مبتنی بر ولایت فرزندان علی و فاطمه علیهما السلام،  به عنوان امامان مفترض الطاعه رکن تشیع ماست و در زمان غیبت، طبق روایت معتبر حضرت مهدی(عج)، فقیه جامع الشرایط به عنوان حجت ،از جانب امام معصوم(ع)  متولی امور می باشد. در زمان حاضر مسأله ولایت فقیه خط اتصال ما به  امامت محسوب می شود. دشمنان اسلام و استکبار جهانی، در حال حاضراین ستون مهم را مورد هجمه قرار می دهند؛ زیرا اهمیت وجود ولی فقیه برای ثبات و ایجاد وحدت برای دشمنان ما نیز اثبات شده و اگر بخواهند پریشانی و گسیختگی موجود در دیگر کشورهای اسلامی را در کشور ما هم ایجاد کنند، باید خط ولایت ائمه اطهار (ع) را که در ولایت فقیه تجلی یافته بشکنند.

خاطره: «در یکی از سفرهای حج در زمان امام راحل (ره) یکی از برادران اهل تسنن افغانی که ملیت مرا شناخت، با حسرت می گفت: خوشا به حال شما که همگی گوش به دهان امام خمینی (ره) دارید ! ما در کشور خودمان نمی دانیم باید به کدام گروه گوش کنیم .به هر طرف می رویم با طرف مقابل تعارض دارد و فصل الخطاب نداریم ». عزیزان!قدر نعمت ولایت و قتی شناخته می‌شود که معرفتمان به قرآن و عترت را بالا ببریم تا به راحتی در دام هر فتنه ای نیافتیم.

 

 

 والسلام علیکم و رحمه الله

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بسم الله نور علی نور.الهم عجل لولیک الفرج.استفاده از همه منابعی که توسط بنده نگاشته شده اند آزاد و باعث افتخار و خرسندی حقیر است.التماس دعا.یا حق
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    سوال آزمایشی
    پیوندهای روزانه
    دانشنامه امام علی (ع)
    آیه قرآن
    آمار سایت
  • کل مطالب : 107
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 52
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 134
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 3,097
  • بازدید سال : 29,997
  • بازدید کلی : 116,250
  • روزشمار عید غدیر