loading...
امیرالمومنین اسدلله الغالب علی(ع)
هادی فرهنگ دوست بازدید : 122 جمعه 1387/10/27 نظرات (0)

 

ورود امام (ع) و معاویه به میدان نبرد و کشته شدن عمار

در روز نهم جنگ حضرت علی (ع) و معاویه نیز به میدان آمدند و نبردی سخت در گرفت در این روز بود که( عمار یاسر) صحابی بزرگ پیامبر (ص) شهید شد و به هنگام شهادت گفت : « به من اب دهید » ظرفی پر از شیر به دست او دادند نوشید و گفت : الله اکبر الله اکبر این همان روزی است که پیامبر(ص) مرا از آن خبر داده بود[1] - این جمله ی عمار اشاره به حدیث مشهوری است از پیامبر (ص) که به او فرموده بود: « آخرین نوشیدنی تو شیر است و تو ا گروهی ستم پیشه خواهند کشت.

پایان جنگ

چون نبرد به اوج رسید و کشتگان از دو سو زیاد شده امام به معاویه پیام داد « که چرا خون مردم را می ریزی بیا من و تو بسیتیزیم ، هر که پیروز شد ، حکومت از آن او . عمرو عاص مشاور موذی معاویه به طنز گفت : پیشنهاد منصفانه ای است . معاویه گفت : «سوگند به خدا ، آنکه با علی بجنگد ، زمین را از خون خود گلگون خواهد کرد ...» آنگاه به عمرو عاص گفت: « آنچه از نیرنگ سراغ داری به کار بر که تا نیستی و نابودی فاصله ای نداریم ، و حکومت مصر که قرار است با تو باشد به یاد آور . عمرو عاص به لشکریانش گفت : هر که قرآنی با خود دارد بر سر نیزه کند . و چنین کردند ، گروهی از عقل به چشم ها در سپاه امام (ع) فریب خوردند و دست از جنگ کشیدند که ما با عده ای که پیرو قرآنند جنگ نمی کنیم ، سرانجام کار به حکمیت کشید و معاویه روی کار آمد بدین شرح که : حضرت علی (ع) به اکراه و اجبار به حکمیت ابوموسی اشعری تن داد و از سوی معاویه هم عمرو عاص نیرنگباز موذی حکم شد .

عمرو عاص ابوموسی را فریب داد ، بدین گونه که : هم علی و هم معاویه را از حکومت عزل کنند و عبدالله بن عمر را برگزینند و با این تبانی برای اعلام رأی خود به میان مردم آمدند ، ابو موسی اعلام کرد که « من علی را از حکومت عزل می کنم» و عمرو عاص گفت « من در عین حال که نظر ابوموسی را در مورد علی (ع) تأیید می کنم ، صلاح را در این می بینم که معاویه بر مردم حاکم باشد» و بدین ترتیب بزرگترین لطمه به حکومت حضرت علی (ع) وارد آمد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه:

از این بحث و مسأله ی جنگ صفین اگر بخواهیم به صورت خلاصه و عمده نتیجه اش را بیان کنیم به برداشت این حقیر از تاریخ صفین نتایج زیر را می توان برداشت کرد.

1-                       اول اینکه به مطالعه ی حتی سطحی و زودگذر مقاله به اوج مظلومیت علی (ع) می توان پی برد.

2-                       اینکه مردم آن زمان ( مردم کوفه و عراق) گروه قابل توجه ، بلکه اکثرشان از بصیرت دینی سیاسی بسیار پایین برخوردار بودند و در امر دین و سیاست طبق حدیث مشهور « المؤمن کیس شخص با ایمان زیرک و هوشیار می باشد) نبودند به همین خاطر «عدم بصیرت کافی»که در خیل یاران امام (ع) مشاهده می شد پیروزی ها به شکست تبدیل می شد گروهی مانند خوارج از این میان به بیرون درز می کردند و ؛ باعث می شدند که ضربه های مهلکی به بدنه ی اسلام راستین وارد آید.و...


 

منابع و مآخذ :

1.                       انساب الاشراف احمد بن یحیی البلا ذری مصر دار المعارف 1397 ق.

2.                       تاریخ خلفا رسول جعفریان نشر الهادی چاپ دوم سال 78.

3.                       تهذیب تاریخ دهشن عبالقادر پدران جبروت دارالمسیره

4.                       زندگینامه ی چهارده معصوم آیه الله سید محسن خرازی انتشارات مسجد مقدس جمکران چاپ سوم 1386.

5.                       سیر اعلام النبلاء بیروت مؤسسه الرساله .

6.                       شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید مصر دارالاحیاء الکتب العربیه 1387 ق.

7.                       الفتوح ترجمه ی محمد بن احمد بن مستوفی هروی ، به کوشش غلامرضا طباطبایی مجد ، تهران ، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی 1372 ش.

8.                       قرآن کریم

9.                       گزیده ی دانش نامه ی امیر المؤمنین محمدی ری شهری مؤسسه دارالحدیث چاپ اول  1388.

10.                 مروج الذهب مسعودی بیروت دارالاندلس چاپ اول 1358 ق .

11.                 وقعه صفین نصر بن مزاحم منقری تحقیق عبدالسلام هارون-  قاهره 1382 ق .

 

 


[1] مروج الذهب ج2 – ص 381

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بسم الله نور علی نور.الهم عجل لولیک الفرج.استفاده از همه منابعی که توسط بنده نگاشته شده اند آزاد و باعث افتخار و خرسندی حقیر است.التماس دعا.یا حق
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    سوال آزمایشی
    پیوندهای روزانه
    دانشنامه امام علی (ع)
    آیه قرآن
    آمار سایت
  • کل مطالب : 107
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 52
  • بازدید امروز : 55
  • باردید دیروز : 134
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 55
  • بازدید ماه : 3,132
  • بازدید سال : 30,032
  • بازدید کلی : 116,285
  • روزشمار عید غدیر